Pyörä-Suvala - Tervaetapit, Skoda Cycling Cup 2018

16.2.2018

ŠKODA Cycling Cup on lyhyessä ajassa vakiinnuttanut asemansa kotimaisen maantiepyöräilyn kärkituotteena.
– ŠKODA Cycling Cup tarjoaa monipuolisen kattauksen Suomen kärkiajajien mittelöitä huhtikuusta elokuuhun. Odotettavissa on tasokas ja jännittävä kilpailusarja. Palkintorahaakin on tarjolla sarjan viidelle parhaalle naiselle ja miehelle, Suomen Pyöräilyn toiminnanjohtaja Ville Hyvärinen sanoo.

Lisää seuraajia lajille

Helkama Autot Oy:llä Skodan markkinointi- ja tuotejohtajana työskentelevä Jussi Kostiainen on tyytyväinen yhteistyöhön pyöräilyn kanssa.
– Suomen Pyöräilyn kanssa jo neljättä kertaa järjestettävä Cup kertoo yhteistyön sujuvuudesta. Monipuolinen, useamman osakilpailun sarja on kerännyt vuosi vuodelta enemmän kiinnostuneita lajin harrastajia sekä katsojia yhteen.
Skodalla on pitkä historia pyöräilyn kanssa. Pyöräilyn seuraajat tunnistavat merkin Tour De Francen etapeilta, joka on kansainvälisesti näkyvin osa laajaa yhteistyötä.
– Pyöräily on Suomessa laji, joka kaipaa nostetta ja siksi haluamme olla yhdessä mukana tekemässä pyöräilystä suomalaisten suosikkilajia.
Lähes jokainen suomalainenhan pyöräilee, joten potentiaali pyöräilyn vakaavammalle harrastamiselle on valtava.
– Cup on oiva näyteikkuna lajille. Cupia on kehitetty joka vuosi ja tänä vuonna on mukana enemmän korttelikisoja, jotka tarjoavat vauhdikkaampia ja mielenkiintoisempia kilpailuja kaupunkien keskustoissa, Kostiainen fiilistelee.

Ammattimaiset järjestelyt

Viime vuoden Skoda Maantiecupin naisten sarjan kokonaiskilpailun voitti ratapyöräilyn MM-kilpailuihin tähtäävä Pia Pensaari.
Kokenut urheilija näkee sarjan merkityksen pyöräilylle myös laajemmassa kuvassa.
– Cup on tuonut kotimaiselle pyöräilylle näkyvyyttä ja ollut sitä kautta osaltaan vaikuttamassa harrastajamäärien kasvuun.
– Oma suosikkini sarjan kilpailuista on viime vuonna ensimmäistä kertaa ajamani Willimiesajot, jotka yllättivät positiivisesti vaihtelevalla ja mielenkiintoisella reitillään. Kerrankin naisten lähtöön oli saatu myös välikiri ja oli sellainen fiilis, että naisten kilpailuun oli kiinnitetty erityistä huomiota, Pia kehuu järjestäjiä.
Nimivaihdoksen kokenut Cup koostuu kuudesta osakilpailusta. Huhtikuun lopulla startataan perinteisillä Turun TS Kortteliajoilla, toukokuussa ajetaan Vesileppis GP Leppävirralla. Klassikkokisa Porvoon ajot ajetaan kesäkuussa, Willimiesajot Lappeenrannassa ovat vuorossa heinäkuussa. Elokuun puolivälissä kilpaillaan kaksipäiväinen etappikilpailu Tervaetapit Oulussa. ŠKODA Cycling Cupin finaali ajetaan kriterium kilpailuna Helsingissä elokuussa.